Biznesy weselne obejmują szeroki zakres usług i produktów, które są niezbędne do organizacji i realizacji wesel. W ich funkcjonowaniu znaczący wpływ mają brzmienia. Mowa tu o samej organizacji wesela, podczas którego utwory na parkiecie rozgrzewają uczestników do tańca i tworzą wspomnienia na całe życie – ale nie tylko. Muzyka w biznesie pełni znacznie większą rolę niż tylko tworzenie tła. To ważne narzędzie, które wpływa na wizerunek marki oraz zachowania konsumenckie.
Przygotowanie do ślubu z muzyką
Zanim usłyszymy wielkie „tak”, musimy się do tego przygotować. I bynajmniej nie chodzi tu tylko o mentalne oswajanie się z tą chwilą, ale o coś, co dla jednych bywa zmorą, a dla innych prawdziwą gratką – organizację wesela! Nie bez powodu wiele par zaczyna planować to wydarzenie na długo przed wyznaczoną datą. Aby dopiąć wszystko na ostatni guzik i zapewnić, że ten dzień będzie idealny, trzeba skorzystać z wielu usług, które ułatwią realizację tego przedsięwzięcia.
Przyszłe małżeństwo musi wspólnie wybrać obrączki, zadbać o swoje stroje, zaplanować przyjęcie i zadbać o najdrobniejsze szczegóły. Większość z tych zadań ma ścisły związek ze zmysłami – a w dużej mierze ze słuchem! Dobrze dobrana muzyka to klucz do stworzenia wyjątkowej atmosfery na weselu oraz w miejscach, które towarzyszą klientom przed tym wydarzeniem.
Muzyka wpływa na zakupy – także sukien ślubnych
Zacznijmy od wyboru sukni ślubnej! To dla wielu kobiet niełatwy moment przygotowań do ślubu, dlatego atmosfera w salonie ma ogromne znaczenie. Dobrze dobrana muzyka może uczynić ten moment znacznie przyjemniejszym. Warto wiedzieć, że w salonie, w którym zagra spokojniejsza muzyka, klientki są w stanie spędzić więcej czasu, co zwiększa szansę na sprzedaż. Czy wiesz, że gatunki takie jak jazz, muzyka klasyczna czy odpowiednia elektronika tworzą ekskluzywną atmosferę, która sprzyja decyzjom o zakupie droższych rzeczy? Kiedy klienci otoczeni są taką muzyką podczas zakupów, stają się bardziej otwarci na inwestowanie w luksusowe produkty i usługi.
To samo dotyczy sklepów jubilerskich, salonów mody męskiej z garniturami oraz wielu innych miejsc, gdzie trzeba podjąć niełatwą decyzję związaną z wyższymi kosztami. Warto przywołać eksperyment Charlesa Areni i Davida Kimbrougha, którzy badali wpływ muzyki klasycznej na wybór wina. Okazało się, że klienci słuchający muzyki klasycznej częściej wybierali droższe i bardziej ekskluzywne wina! Można to przełożyć na wiele innych produktów.
Brzmienia, które relaksują w ten wielki dzień
Na sam koniec – moment przed ślubem. Odpowiednia muzyka w salonie fryzjerskim pomaga stworzyć relaksującą atmosferę, co wpływa na komfort klientek, które spędzają tam wiele godzin, czasami bez możliwości korzystania z telefonu. Odpowiednio dobrane utwory nie tylko umilają czas, ale też pomagają wyciszyć się, co jest szczególnie ważne przed stresującym momentem. Badania pokazują, że muzyka instrumentalna zachęca do dłuższego przebywania w salonie i kojarzy się z pięknem, co może zwiększyć przychody nawet o 20%! Być może zadowolona klientka poleci to miejsce innej koleżance lub zabierze do niego swoje druhny.
Oczywiście należy pamiętać, że muzyka muzyce nierówna. Studium przeprowadzone przez Soundtrack Your Brand i HUI Research, oparte na analizie prawie 2 milionów transakcji w popularnej sieci restauracji, udowodniło, że najwyższa sprzedaż miała miejsce, gdy w playliście znalazła się mieszanka popularnych utworów z mniej znanymi piosenkami dopasowanymi do marki.
Weselna muzyka ma moc
Muzyka, obok gości, wystroju i jedzenia, odgrywa główną rolę na weselu. Wprowadza niepowtarzalny klimat i daje przestrzeń do emocji, których podczas tego wydarzenia z pewnością nie brakuje. Towarzyszy uczestnikom od momentu ceremonii aż po tańce do białego rana na sali weselnej. To dlatego tak ważne jest, by była jakościowa. Za dostarczanie oprawy muzycznej na wesela odpowiadają zarówno zespoły grające na żywo, jak i DJ-e.
Obie te usługi wymagają opłat za prawa autorskie do organizacji zbiorowego zarządzania, takich jak ZAiKS. Wynika to z konieczności uiszczenia tantiem za publiczne odtwarzanie muzyki. Dzięki temu wynagrodzenie trafia do twórców, czyli autorów, kompozytorów i wykonawców, a to przecież dzięki nim bawimy się tak świetnie podczas wesela!
Muzyka ważna dla klientów i biznesu
Odpowiedni dobór muzyki jest kluczowy, ponieważ może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe klientów oraz czas, jaki spędzają w lokalu. Nawet w atrakcyjnie urządzonym miejscu niewłaściwe utwory mogą zniechęcać i irytować gości. Kiedy muzyka jest zgodna z wizerunkiem marki, sprzedaż może wzrosnąć o 30%. Muzyka nie tylko wyróżnia firmę na tle konkurencji, ale także buduje więzi z klientami oraz zwiększa motywację pracowników. W kontekście biznesów związanych z weselami odpowiednia oprawa dźwiękowa ma szczególne znaczenie, ponieważ wpływa na emocje par młodych oraz ich gości. Dlatego warto poświęcić uwagę na dopasowanie dźwięków do atmosfery, aby maksymalizować pozytywne doświadczenia w lokalu.
Bez względu na to, czy zajmujesz się organizacją wesel, zarządzasz salonem beauty, lub po prostu chcesz wiedzieć więcej, szczegóły na ten temat znajdziesz na stronie kampanii Muzyka Napędza Biznes – muzykadlabiznesu.pl.
Materiał przygotowany w ramach kampanii Muzyka Napędza Biznes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Źródła:
- Raport MRC Data (wcześniej Nielsen Music), IX 2021. „Background Music: the Untapped Promotional Avenue for Music” (na podstawie wywiadów przeprowadzonych wśród 2,500 osób nt. relacji między muzyką a biznesem i co one oznaczają dla poszczególnych branż)
- A Soundtrack Research Report, „The impact of music in restaurant”, Autorzy: prof. Sven-Olov Daunfeldt (HUI Research), prof. Niklas Rudholm (Dalarna University), Hampus Sporre (Lund University School of Economics and Management, doktorant), Jasmine Moradi (Soundtrack Your Brand)
- Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: The impact of physical surroundings on customers and employees. Journal of marketing, 56(2), 57-71
- Egnaging with music 2023, IFPI
- M. Knöferle, It is all in the mix: The interactive effect of music tempoand mode on in store sales
- Z. Foung, The Study on the Effect of Background Music on Customer Waiting Time, The Open Cybernetics & Systemics Journal, 2015, 9, 2163-2167
- M. Sullivan, D. Adcock, 2003, Marketing w handlu detalicznym, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 204
- Areni, C. S. & Kim, D. (1993). The influence of background music on shopping behavior: classical versus top-forty music in a wine store. Advances in Consumer Research, 20 336-340
- Badanie Mindlab International na zlecenie PPL oraz PRS for Music, 2014
- Badanie Yi-Nuo Shih, Rong-Hwa Huang i H. Chiang z 2012 roku pt. „Background music: effects on attention performance”